Tizenhét év elteltével ismét Föld-kerülő vitorlásversenyen próbál szerencsét Fa Nándor. A 61 esztendős legendás vitorlázó, hajótervező és hajóépítő – társával, Gál Józseffel – volt az első magyar, aki körbevitorlázta a Földet, később pedig többször megtette ugyanezt egyedül is. Fa Nándor a Barcelona World Race elnevezésű viadalon tér vissza.
A Barcelona World Race a világ első és egyetlen kétfős legénységű vitorlások részére kiírt kikötés nélküli Föld-kerülő versenye. A kaland a katalán városból rajtol és ott lesz a befutó is. A 2014-15-ös verseny immár a harmadik BWR: az elsőt 2007-08-ban, a másodikat 2010-11-ben rendezték. Jelen kihívás az év utolsó napján veszi kezdetét, és várhatóan jövő márciusban fejeződik be. A hajóknak útjuk során 24 ezer tengeri mérföldet kell megtenniük, három óceánon és 12 éghajlati övön haladnak át, miközben délről megkerülik a Jóreménység fokát, Ausztráliát és a Horn-fokot. A Föld-kerülésre IMOCA 60-as vitorlásokkal kerül sor: itt a hajók hossza 60 láb, vagyis mintegy 18 méter. Fa Nándor negyedszer vállalkozik világkörüli vitorlásversenyre. Társa ezúttal a 31 esztendős, új-zélandi Conrad Colman, a 2011-12-es Global Ocean Race győztese lesz. Eredetileg Goszleth Marcell ült volna be Fa Nándor mellé. Az elhúzódott javítási munkálatok miatt azonban a felkészülési időszak lerövidült, és végül a magyar vitorlázó olimpikon önzetlen döntést hozott: átadta a helyét egy óceánon nagyobb tapasztalattal bíró versenyzőnek. A visszalépést követően Fa Nándor egyetlen telefonhívással megtalálta új másodkormányosát a Franciaországban élő Colman személyében, aki rögtön igent mondott a felkérésre.
A Fa-Colman páros a Spirit of Hungary névre keresztelt hajóval vesz részt a versenyen, amelyet Fa Nándor tervezett és épített. A Spirit of Hungary-nek a Barcelona World Race lesz az első nagy megmérettetése, ám Fa Nándor később több, a 60 lábas versenysorozatba tartozó viadalt tervez. A nagy cél pedig a 2016-17-es Vendée Globe, amely egyszemélyes, megállás és külső segítség nélküli Föld-kerülő verseny. A Spirit of Hungary csapata az olaszországi Triesztben az elmúlt napokban tette vízre a hajót, és jelenleg napi 16-18 órát dolgozik az Adriai-tengeren azon, hogy a hajó megfelelő állapotban és tesztelést követően a december 12-diki határidőre Barcelonába érkezhessen. (Turák Péter)